img

Pilne informacje dla uczniów lub rodziców? Mamy na to sposób - zobacz Edusign

Zalety monitorów interaktywnych w pracy z dziećmi z potrzebami specjalnymi

Kluczową cechą nowej – wprowadzonej do szkół i przedszkoli zaledwie kilka lat temu – grupy urządzeń, jaką są monitory interaktywne, jest możliwość równoczesnego odwoływania się do co najmniej dwóch zmysłów: wzroku i dotyku, a z reguły dodatkowo także trzeciego, jakim jest słuch. Dodatkowo, możliwość wyjątkowo intuicyjnej interakcji z prezentowanymi treściami za pomocą dłoni i gestów czyni z nich niezrównane narzędzie pedagogiczne dla wszystkich klas - jednak na szczególne uznanie zasługują w obszarze pracy z dziećmi wymagającymi szczególnego zaopiekowania i wsparcia. Co istotne, dla każdej z grup dzieci z potrzebami specjalnymi, te zalety prezentują się nieco odmiennie. Warto je sobie uświadomić i określić, by tym lepiej wykorzystywać możliwości technologii.

  • Dzieci z problemami wzroku Duże wyświetlacze zapewniają znacznie skuteczniejszy przekaz komunikacyjny od innych tradycyjnych mediów. Możliwość skalowania wielkości wyświetlanych treści, zwiększania ich kontrastu, itp. umożliwia dostosowania go do potrzeb konkretnej grupy czy dziecka. Zaś interaktywność “zmuszająca” wszystkich uczestników zajęć do pracy w najbliższej odległości od matrycy, poza oczywistymi korzyściami edukacyjnymi, ma także pozytywny wpływ na integrację wszystkich dzieci, niezależnie od stopnia upośledzenia wzroku.
  • Podopieczni z niepełnosprawnością ruchową Interakcja z treściami za pomocą dotyku, ruchu i gestów– prowadzona, w miarę potrzeby, przy wsparciu nauczycieli, może być świetną metodą rehabilitacji. Zaangażowanie psychomotoryczne w przypadku dzieci z problemami ruchu odbywa się wówczas przy okazji nauki lub zabawy.
  • Osoby z autyzmem czy zespołem Aspergera Szczególne uwarunkowania komunikacyjne mogą być pokonywane za pomocą przekazywania – i to w obie strony – treści z użyciem narzędzi takich jak obraz, dotyk, gesty, etc. Multimedia interaktywne są w tym przypadku niestandardowym sposobem na zaangażowanie i interakcję ze światem, jednak należy pamiętać o wrażliwości, unikając przebodźcowania.
  • Dzieci z niepełnosprawnością intelektualną kolor, dźwięk i obsługa dotykiem – angażując wszystkie zmysły, pozwala przekazywać wiedzę skuteczniej, niż metody tradycyjne. Dodatkowym atutem zachęcającym podopiecznych do zaangażowania w zajęcia jest element zabawy. To doskonałe wcielenie w życie zasady: “ucząc – bawić, bawiąc – uczyć”.
  • Uczniowie niedostosowani społecznie i zaniedbani środowiskowo – w przypadku tej grupy ważną zaletą jest świadomość dostępu do nowych technologii (które są jednak na tyle intuicyjne, że każdy użytkownik telefonu może je opanować). Atrakcyjne, niestandardowe zajęcia lekcyjne mają nie tylko atuty pedagogiczne – dodatkowo, przeciwdziałają np. nieusprawiedliwionemu opuszczaniu zajęć.
Najczęściej wybierane zestawy z monitorami interaktywnymi:

 

Naturalnie, powyższy opis nie wyczerpuje całości możliwych zastosowań – w praktyce każdy dzień pracy w szkołach przynosi nowe przykłady pozytywnych zastosowań. Chętnie poznamy te, które zostały opracowane w Waszych szkołach i nagłośnimy je, z korzyścią dla dzieci w innych placówkach. 

EDUSign
  • iiyama
  • Postura+
  • edusign
  • newline
  • Epson@1x
  • avtek_logo@1x
: