Programy Multimedialne: Edukacja i terapia, które działają
Oprogramowanie dla szkół i pracowni terapeutycznych - bez tajemnic!
„Jeszcze 5 minut, proszę…” Słyszę to za każdym razem, gdy mówię, że na dziś kończymy mTalent.
Dzieciaki proszą o kolejne zadania. Zdarza się, że nie chcą iść do domu. Wolą spędzić
dodatkowy czas na terapii niż skończyć zajęcia.
Olga Kłodnicka – pedagożka specjalna, logopedka
Co kryje się pod hasłem programy multimedialne oferowane przez AVC Edukacja szkołom i pracowniom? To nowoczesne, interaktywne aplikacje stworzone od początku do końca z myślą o uczniach i młodzieży, także tych ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Łączą w sobie elementy edukacyjne z zabawą i zdrową rywalizacją, co pomaga dzieciom lepiej przyswajać wiedzę i rozwijać umiejętności.
Cyfrowe narzędzia edukacyjne z portfolio AVC Edukacja wspierają pracę zarówno nauczycieli, terapeutów jak i pedagogów specjalnych. Dzięki temu że można je obsługiwać na dowolnych urządzeniach – od tabletów, przez komputery, aż po interaktywne monitory i projektory – mogą być w pełni dopasowane do potrzeb każdej szkoły i środowiska, w tym także nauczania zdalnego czy hybrydowego.
Co istotne, wiele z nich działa także offline, więc sprawdzają się świetnie w różnorodnych miejscach (np. w plenerze), bez względu na dostępną infrastrukturę techniczną.
Sensoryka dla dzieci, wsparcie dla nauczyciela
W dzisiejszym cyfrowym świecie, w którym dzieci są oswojone z ekranami nawet bardziej niż dorośli, aplikacje te stanowią naturalne przedłużenie ich codziennych doświadczeń. Jednak zamiast biernego oglądania treści, w pracy z tymi narzędziami aktywnie uczestniczą w lekcji. Wykorzystanie koloru, dźwięku, czujników położenia i ruchu, nagrywania własnych wypowiedzi, angażuje je w proces nauki na wielu poziomach sensorycznych. Dodatkowo, aplikacje te wymagają od dzieci manipulowania elementami na ekranie za pomocą dłoni, co jeszcze bardziej angażuje je w proces nauki. Dzięki temu podopieczni nie tylko odbierają informacje, ale biorą czynny udział w ćwiczeniach, co wzmacnia ich poczucie sprawczości i zaangażowanie.
Oprogramowanie interaktywne oferowane przez AVC Edukacja obejmuje różne poziomy i style nauczania, dzięki czemu można je dopasować do wieku oraz potrzeb każdego dziecka, a nauczyciele mogą bez trudu znaleźć odpowiednie narzędzie na każdy dzień. Różnorodność i bogactwo treści to również oszczędność czasu dla nauczycieli. Narzędzia są od razu gotowe do użycia, co pozwala pedagogom skupić się na najważniejszym – indywidualnym wsparciu swoich uczniów. Są też doskonałą alternatywą dla tradycyjnych podręczników i ćwiczeń papierowych, szczególnie podczas zajęć zdalnych, gdzie angażują uczniów bardziej niż statyczne materiały.
Kluczowe jest również to, że programy te wspierają, a nie zastępują nauczyciela. Tworzą przestrzeń, w której uczniowie mogą zadawać pytania, rozwijać ciekawość i angażować się w dyskusje. Szczególnie przydatne okazują się w pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dla których wymagane jest dodatkowe wsparcie – oferują bowiem narzędzia, które umożliwiają dostosowanie treści do indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
„..to doskonale przemyślane narzędzie, które łączy w sobie aspekty edukacyjne i terapeutyczne.
Jego największe zalety to interaktywność, elastyczność w dostosowywaniu materiałów
do indywidualnych potrzeb dziecka, a także prostota i estetyka wykonania…”
Publiczna Szkoła Podstawowa Specto z Wrocławia
mTalent – kompleksowe narzędzie
Jednym z flagowych rozwiązań, jakie proponujemy jest biblioteka programów mTalent. Zróżnicowane narzędzia wspierają rozwój dzieci w każdym wieku i o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych. Oferują zarówno zasoby cyfrowe, jak i tradycyjne materiały edukacyjne do pracy bez elektroniki. Łączy je to, że angażują uczniów na długo – zarówno intuicyjny interfejs i różnorodność ćwiczeń sprawiają, że dzieci chętnie sięgają po kolejne zadania.
Narzędzia opracowane przez ekspertów
Multimedialne programy oferowane przez AVC Edukacja powstają we współpracy z doświadczonymi psychologami, pedagogami i terapeutami, którzy dbają o ich skuteczność i łatwość użytkowania. Zasoby są dostosowane do różnych przedziałów wiekowych i poziomów zaawansowania, co sprawia, że są skutecznym wsparciem zarówno dla dzieci zdrowych, jak i ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (SPE). Z reguły pakiety oprogramowania obejmują dodatkowo scenariusze lekcji, karty pracy oraz dostęp do platformy z aktualizacjami i materiałami szkoleniowymi.
Program zawiera pięknie ilustrowane wyliczanki, które pomagają dzieciom utrwalić
ćwiczone głoski w tekście. Praca w tym programie to świetny bodziec do terapii logopedycznej
dziecka, które znudzone tradycyjnymi metodami nie wierzy, że może pokonać wadę wymowy.
Przedszkole i SP Galileo, Lublin
Podział programów multimedialnych według kategorii
Programy terapeutyczne
Ta rodzina narzędzi wspiera nauczycieli i terapeutów w pracy z dziećmi, które potrzebują indywidualnego podejścia. Programy zawierają ćwiczenia dostosowane do potrzeb uczniów z trudnościami w nauce, a także tych z ADHD i autyzmem, zapewniając odpowiednią metodologię wspomagającą koncentrację i wytrwałość w zadaniach. Przykładowo ćwiczenia z „mTalent dla dzieci z dysleksją, ADHD i ze spektrum autyzmu” obejmują ćwiczenia ortograficzne dla dzieci z dysleksją oraz gry symulacyjne pomagające dzieciom ze spektrum autyzmu rozwijać umiejętności społeczne.
Programy edukacyjne
To po prostu wszechstronne wsparcie w nauczaniu standardowych przedmiotów będących w programie nauczania każdej szkoły. Dobrym przykładem może być tu aplikacja Multimedialne Pracownie Przedmiotowe. Wspiera ona naukę przedmiotów ścisłych, takich jak matematyka, fizyka, biologia czy chemia. Uczniowie mogą uczestniczyć w symulacjach, które ułatwiają zrozumienie trudnych tematów. Na przykład interaktywne ćwiczenia z biologii pozwalają na wirtualne „przeprowadzanie” doświadczeń, takich jak mikroskopowa obserwacja komórek, a w matematyce – symulacje geometryczne, które pomagają wizualizować zagadnienia.
Programy ogólnorozwojowe
Tu znajdziemy aplikacje skupiające się percepcję słuchową, wzrokową i przestrzenną. Wspierają one rozwój kluczowych kompetencji, takich jak koncentracja, wyobraźnia oraz rozwój psychoruchowy. Przykłady ćwiczeń obejmują gry, które rozwijają umiejętność rozróżniania dźwięków, ćwiczenia na koncentrację wzrokową czy interaktywne układanki, które pobudzają wyobraźnię i spostrzegawczość.
„..to doskonale przemyślane narzędzie, które łączy w sobie aspekty edukacyjne i terapeutyczne.
Największe zalety to interaktywność, elastyczność w dostosowywaniu materiałów do indywidualnych
potrzeb dziecka, a także prostota i estetyka wykonania…”
Publiczna Szkoła Podstawowa Specto z Wrocławia
Sprzęt, który wykorzystuje potencjał
Do pełnego wykorzystania możliwości oprogramowania potrzebny jest wybór właściwego sprzętu. Wiele zależy od rodzaju zajęć i potrzeb uczniów. Do wspierania lekcji ogólnych idealnie sprawdzą się duże monitory interaktywne takie jak Iiyama ProLite TE9812MIS-B3AG 98”, które pozwalają na wyświetlanie treści w doskonałej jakości i interakcję całej klasy. Natomiast do zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rewalidacyjnych, logopedycznych czy korekcyjno-kompensacyjnych, które często odbywają się indywidualnie w gabinecie psychologa lub pedagoga, bardziej odpowiedni będzie mniejszy monitor, jak np. Newline Flex 27’’.