img

Pilne informacje dla uczniów lub rodziców? Mamy na to sposób - zobacz Edusign

10 sposobów, na jakie monitory interaktywne usprawniają edukację.

Interaktywne ekrany dotykowe są w stanie wprowadzić bezprecedensowe zmiany w sposobie nauczania i uczenia się – podnosząc nie tylko ich atrakcyjność, ale również efektywność. Ich umiejętne zastosowania nie tylko zwiększa zaangażowanie i efektywność przyswajania wiedzy u uczniów – może również pozytywnie wpływać na wydajność nauczyciela i administratora. Jest też kilka innych, zupełnie nieoczekiwanych korzyści – wszystkie je wymieniamy w poniższym tekście.

monitory interaktywne usprawniają edukację

Szukanie i wskazanie idealnego scenariusza do wdrożenia i wykorzystania w procesie edukacji interaktywnych monitorów nie będzie wcale łatwym zadaniem, przede wszystkim z uwagi na wielość ich zastosowań i ogromne możliwości. To sprawia, że nie ma tu jednej, uniwersalnej odpowiedzi. Większość użytkowników i ekspertów jest jednak zgodna – wdrożenie w klasie więcej niż jednego monitora interaktywnego znacząco poprawia aktywne uczenie.

Wiemy zatem, że interaktywne wyświetlacze dotykowe zapewniają wiele korzyści. Oto dziesięć najważniejszych zalet tych urządzeń:

1. Wspieranie aktywnego uczenia się

Interaktywne monitory doskonale nadają się do wspierania aktywnego uczenia się (oczywiście, pod warunkiem, że nauczyciele używają ich nie tylko do wyświetlania filmów i slajdów). To bezsprzecznie jedna z największych zalet, jakie te dynamiczne urządzenia wnoszą do klasy.
Jak sama nazwa wskazuje, aktywne uczenie polega na zaangażowaniu się w proces uczenia. To, że metoda ta działa tak dobrze, nie powinno być zaskoczeniem dla doświadczonych nauczycieli. Praktyka dowodzi, że zajęcia stają się bardziej interesujące, gdy nauczyciele i uczniowie korzystają z interaktywnych ekranów dotykowych.

Interaktywne ekrany doskonale nadają się też do współpracy. Funkcje multitouch pozwalają kilku uczniom operować wyświetlanymi treściami jako zespół – a to idealny sposób na burzę mózgów. Dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu do współpracy uczniowie będą mogli przesyłać i udostępniać treści ze swoich miejsc – co dodatkowo wspiera ich wspólne wysiłki… i edukację.

Kiedy uczniowie pokazują i wyjaśniają kolegom i nauczycielowi swoje pomysły, ich umysły są aktywnie zaangażowane w proces uczenia się. Jeśli owe pomysły prezentowane są w atrakcyjnej wizualnie formie na dużym ekranie, korzyści są jeszcze większe. Scenariuszy takich zajęć może być bardzo wiele – np. „stwórz prezentację razem z całą klasą i zaprezentuj na ekranie” (można też wprowadzić podział na grupy, który dodatkowo sprzyjał będzie wymianie pomysłów).

Dzięki interaktywnemu ekranowi dotykowemu uczniowie mogą pobierać treści z Internetu i uzupełniać swoje projekty np. o klipy wideo i audio. To dla nich absolutnie naturalny sposób pozyskiwania informacji i pracy – wiadomo wszak, że uczniowie są biegli w korzystaniu z nowych technologii. Wystarczy dać im narzędzia i wskazać kierunek.

2. Rozwój kluczowych umiejętności życiowych (i zawodowych)

Interaktywne ekrany dotykowe pomagają uczniom w każdym wieku rozwijać umiejętności życiowe, tak potrzebne w późniejszej pracy zawodowej. Wiadomo wszak, że pracodawcy wymagają dziś zdolności adaptacji, rozwiązywania problemów i krytycznego myślenia. Aby efektywnie przygotować uczniów do kariery czy też studiów, trzeba ich nauczyć korzystać z technologii tak, by aby rozwijali kluczowe umiejętności.
Aby odnieść sukces w nauce (a później również w pracy), uczniowie muszą umieć myśleć krytycznie. Muszą być w stanie obserwować i analizować, poszukiwać kreatywnych rozwiązań problemów, odpowiadać na trudne pytania, czy w końcu – nauczyć się pytać i analizować problem z różnych perspektyw.

Umiejętności współpracy mają tutaj kluczowe znaczenie. Dzisiejsi pracodawcy oczekują efektywnej współpracy w zespole. Tradycyjny format wykładu nie wspiera tych umiejętności – w przeciwieństwie do interaktywnych wyświetlacze, które umożliwiają kreatywne uczenie się, pozwalając uczniom na wspólną pracę nad nawiązywaniem kontaktów i rozwijaniem wiedzy.

3. Zwiększenie zaangażowania

Uczniowie w klasach wykorzystujących interaktywny ekran dotykowy są bardziej zaangażowani w zajęcia, bardziej skupieni i pozytywnie nastawieni do nauki. Nauczyciele często zgłaszają, że zwiększona koncentracja i zaangażowanie są głównymi zaletami nauczania dzięki interaktywnym technologiom.
Wiele badań pokazuje zalety interaktywnych ekranów dotykowych we wczesnej edukacji. Do kluczowych korzyści można zaliczyć m.in. poprawę wyników w nauce, zwiększenie motywacji oraz współpracę między uczniami.

W jednym z ostatnich badań porównano wyniki nauczania tradycyjnego z nauczaniem za pomocą nowych technologii. W badaniu uczestniczyli uczniowie w wieku 3-6 lat. Jedna z trzech grup używała tabletów, druga – interaktywnych ekranów dotykowych, zaś trzecia papierowych arkuszy do nauki. Wyniki wykazały, że uczniowie korzystający z nowych technologii wykazywali większą motywację do nauki. Osiągnęli także lepsze wyniki niż ci, którzy używali papieru.

Przebieg testu pokazał też, że interaktywny monitor pozwala kilku uczniom na wygodne rozwiązywanie ćwiczeń w tym samym czasie, co zachęca ich do interakcji. Uczniowie omawiali prawidłowe odpowiedz i chętnie pomagali swoim partnerom, jeśli nie znali prawidłowej odpowiedzi. Korzyści ze wspólnego uczenia się stają się od razu zauważalne.

Jak widać, pozytywny wpływ technologii interaktywnej był znaczący. Poprawiła się jakość uczenia się, podobnie jak jakość środowiska uczenia się. Ponadto interaktywne wyświetlacze wyraźnie zwiększyły zaangażowanie i entuzjazm uczniów podczas lekcji.

4. Skuteczna informacja zwrotna

Uczniowie potrzebują informacji zwrotnych, aby wiedzieć, czy są na dobrej drodze, czy wszystko poprawnie zrozumieli i przyswoili – dzięki temu proces nauczania staje się bardziej skuteczny. Naukowcy twierdzą wręcz, że model „mniej wytycznych, więcej informacji zwrotnej” jest nawet 2x bardziej efektywny od tradycyjnego.
Eric Mazur, profesor fizyki z Harvardu, był jednym z pierwszych, którzy to zrozumieli. Mazur przydzielił swoim studentom problemy do przeanalizowania, a następnie podzielił ich na grupy dyskusyjne. Zapewniło to ciągłe informacje zwrotne na temat poziomu zrozumienia problemu przez uczniów. W tym przykładzie Mazur nie zastosował interaktywnego ekranu dotykowego  – ale urządzenie to byłoby doskonałym narzędziem wspierającym taką naukę. Ekrany zapewniają bowiem wiele sposobów na tworzenie skutecznej informacji zwrotnej. Dyskusje w małych grupach dają zastrzyk kreatywności, gdy uczniowie mają do dyspozycji nowoczesną technologię. Czy to iPad, Chromebook, czy ekran dotykowy – uczniowie będą wymieniać się wiadomościami oraz spostrzeżeniami.

Interaktywne ekrany dotykowe mogą zmaksymalizować efektywny feedback. Nauczyciel może używać ich do tworzenia aplikacji, czy angażowania dzieci w grę i interaktywnych narzędzi edukacyjnych – a uczniowie pracujący na tablicach interaktywnych otrzymują natychmiastowe odpowiedzi, które mówią im, jak sobie radzą.

5. Poprawa zarządzania klasą

Interaktywne ekrany dotykowe mogą być dobrodziejstwem w utrzymaniu płynności zajęć. Po pierwsze, im bardziej zaangażowani studenci, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że będą przeszkadzać. Kto nie lubi uczyć się w grze wideo? Po drugie, interaktywne wyświetlacze umożliwiają korzystanie z pomocy wizualnych, które sprawiają, że uczniowie są skupienia na zadaniu.
Doświadczeni nauczyciele wiedzą, że stworzenie spójnej społeczności w klasie to połowa sukcesu w zarządzaniu klasą. Interaktywny ekran dotykowy w klasie stanowi centralną przestrzeń, wokół której można zbudować tę społeczność.

6. Wspólne doświadczenie

Uczniowie, którzy otrzymują do wykonania głównie zadania indywidualne, izolują się od siebie – uczą się samodzielnie i skupiają na przyswajaniu wiedzy. To oczywiście również może być bardzo pozytywne i pożądane, jednak na dłuższą metę nie sprzyja integracji i tworzeniu klasowej społeczności. Skierowanie ich uwagi na wspólną przestrzeń, czyli np. klasowy monitor interaktywny, przywraca nauce społeczny aspekt (niezależnie od tego, czy owego monitora używa aktualnie nauczyciel do przekazania materiały, czy inni uczniowie do prezentowania swoich projektów).
Im więcej korzystamy z interaktywnego wyświetlacza dotykowego, tym bardziej staje się on centralnym punktem nie tylko klasy jako pomieszczenia, ale też klasy jako grupy społecznej. Wspólne projekty, zadania naukowe korzystające z grywalizacji, prezentacja prac uczniów… czy też po prostu grupowa przerwa od zajęć i chwila oddechu podczas prezentacji śmiesznych filmów. Monitora można zresztą używać i do innych zastosowań – dlaczego np. nie wyświetlić na nim kojących obrazów i dźwięków natury, służących jako tło do nauki?

7. Większa integracja

Interaktywne ekrany dotykowe dają nauczycielom więcej możliwości uczenia w większej grupie. Filmy i prezentacje multimedialne są atrakcyjną formą dostarczania wiedzy dla tzw. wzrokowców i uczniów lubiących słuchać. Dla tych, którzy uczą się najlepiej czytając, nauczyciele mogą zapisywać notatki ekranowe oraz rozpowszechniać pliki w celu ich niezależnego przeglądu.

Interaktywne ekrany są dostosowane do uczniów ze specjalnymi potrzebami. Uczniowie, którzy mają trudności z trzymaniem długopisu, mogą pisać na wyświetlaczu palcem lub piłką tenisową. Najmłodsi uczniowie mogą śledzić litery i kształty. Zaawansowani uczniowie mogą współpracować z kolegami z klasy podczas bardziej wymagających lekcji. 

Co ważne, taki ekran może być również dostosowany do obsługi przez studentów z dysfunkcjami ruchu – można go przecież zamontować na specjalnym ramieniu lub statywie, który umożliwi podsunięcie go i bezpieczne korzystanie np. uczniowi korzystającemu z wózka. 

8. Poprawa efektów nauczania

Uczniowie i nauczyciele są zgodni: interaktywne ekrany dotykowe dostarczają wiele radości i nowych możliwości. Fascynują, poprawiają koncentrację i zwiększają zaangażowanie uczniów. Mogą stanowić element spajający klasową wspólnotę. To po prostu sprawdzony sposób, aby pomóc uczniom uczyć się więcej, lepiej i móc zastosować tę naukę w życiu. Wiemy również, że interaktywne wyświetlacze i aktywne uczenie się idą w parze. Te dynamiczne i wszechstronne ekrany dotykowe ułatwiają niezliczone aktywną przygodę z nauką.
Same wyświetlacze oferują nowy poziom możliwości współpracy i interaktywności. Dodajmy do tego mnóstwo zaawansowanych interaktywnych aplikacji edukacyjnych, łatwe w obsłudze oprogramowanie do udostępniania treści… a otrzymujemy nowoczesne, wszechstronne i efektywne narzędzie wspierające edukację.

9. Łatwy do wdrożenia

Interaktywne ekrany dotykowe to kompleksowe rozwiązania, a ich wdrożenie jest bardzo szybkie. Nie wymagają praktycznie żadnej konserwacji. Ponadto nauczyciele rozpoczynają pracę z wyświetlaczami przy minimalnym przeszkoleniu.

Korzyści interaktywnych ekranów dotykowych:

  • Kompleksowe rozwiązanie
  • Łatwa instalacja
  • Minimalna konserwacja
  • Brak żarówek
  • Brak filtrów i kalibracji
  • Większa niezawodność
  • Dłuższa żywotność
  • Niższe zużycie energii
  • Montaż naścienny lub na wózku 
  • Często brak opłat licencyjnych za oprogramowanie

10. Łatwy w użytkowaniu

Niektórzy nauczyciele kochają interaktywne ekrany, inni… trochę mniej. W obu przypadkach jednak tak samo szybko oswajają się z nimi – co jest zasługą wysokiej intuicyjności tego sprzętu. Gdy nauczyciele zdobywają doświadczenie na interaktywnym ekranie dotykowym, zaczynają korzystać z pełnego zakresu funkcji. Niektórzy producenci wyświetlaczy oferują seminaria internetowe i szkolenia na miejscu.

Nauczyciele, którzy wcześniej używali systemów opartych na projektorach, są często największymi fanami monitorów interaktywnych. W porównaniu do starszych systemów zalety ekranów dotykowych obejmują:

  • Maksymalny czas nauczania; brak przestojów od przepalonych żarówek lub ponownej kalibracji
  • Większa niezawodność zapewniająca nieprzerwany czas zajęć
  • Eliminuje cienie i odblaski
  • Cicha praca bez wentylatora
  • Wyraźny, jasny wyświetlacz pozwala nauczycielom pozostawić włączone światła
  • Łatwy montaż wózka 
EDUSign
  • iiyama
  • Postura+
  • edusign
  • newline
  • Epson@1x
  • avtek_logo@1x